• Português
  • English

Publications

Books and Chapters

2022

Carita, A., Lopo, T. T., & Teodoro, V. D. (2022). PISA in the media discourse: Prominence, tone, voices and meanings. In A. Teodoro (Ed.), Critical perspectives on PISA as a means of global governance: Risks, limitations, and humanistic alternatives (pp. 142-168). Routledge.

A review of the book (in French) can be accessed here

Articles in Journals

2024

Lopo, T. T., Teodoro, A., & Borges, L. (2024). Why did Portugal enter PISA? Divergent political views, the national agenda and the OECD push. European Education. https://doi.org/10.1080/10564934.2023.2299940

2023

Bernardo, L.,  Bart, D., & Lopo, T. T. (Eds.). (2023). Discursos institucionais de autoridade sobre a Escola e os sistemas educativos: circulação e (re)produção de sentidos na investigação em educação [Institutional discourses of authority on the school and the education systems: Circulation and (re)production of meanings in education research]. Revista Lusófona de Educação, 59(59), 91-211.

Bernardo, L.,  Bart, D., & Lopo, T. T. (2023). Nota introdutória [Introductory note]. Revista Lusófona de Educação, 59(59), 91-99.

Fluckiger, C., Bernardo, L., Bart, D, & Lopo, T. T. (2023). Recherche en éducation et discours institutionnels sur l’École : débats et approches critiques [Educational Research and Institutional Discourses on The School: Debates and Critical approaches]. Revista Lusófona de Educação, 59(59), 215-231.

2022

Lopo, T. T., & Borges, L. (2022). A tomada de decisão política sobre a participação no PISA: Portugal à procura de uma pertença global [Policy-making on PISA participation: Portugal in search of a global belonging]. Revista Lusófona de Educação, 56(56), 97-109.

Cardoso, S., Rosa, M. J., & Amaral, A. (2022). Researching higher education in Portugal. European Journal of Higher Education. Published online on 21 September. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21568235.2022.2125887

Cardoso, S., Carvalho, T., Rosa, M. J., & Soares, D. (2022). Gender (im)balance in the pool of graduate talent: The Portuguese case. TEAM – Tertiary Education and Management, published online on 13 July. https://doi.org/10.1007/s11233-022-09093-9

Freires, T., Santos, S., & Cardoso, S. (2022) Educação doutoral em Portugal: Mapeamento do cenário [Doctoral education in Portugal: Scenario mapping]. Revista Portuguesa de Educação, 35(1), 264-286. http://doi.org/10.21814/rpe.22610

Sin, C., Tavares, O., Aguiar, J., & Amaral, A. (2022). More students and more diverse: New trends in international mobility to Portugal. Tertiary Education and Management. https://doi.org/10.1007/s11233-022-09090-y

Conference papers

Refereed papers at international events

2023

Cabral, A., & Lopo, T. T. (2023, September 27). O pensamento de Amílcar Cabral e a educação: Dos pressupostos teóricos da construção de democracia(s) à (re)descoberta no(s) campo(s) epistémico(s) contemporâneo(s) [The thought of Amílcar Cabral and education: From the theoretical assumptions of the democracy building to its (re)discovery in the contemporary epistemic field(s)]. XV Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais (CONLAB) e IV Congresso da Associação Internacional de Ciências Sociais e Humanas de Língua Portuguesa (CONAILPcsh), Praia, Cabo-Verde.

Bart, D., & Lopo, T. T. (2023, September 21). Le Covid-19 à l’école : comparaison dans des thèses et mémoires en sciences de l’éducation au Portugal et en France. Midterm Conference ESA RN27  – Comparative Education in Southern Europe, Lisboa, Portugal.

Lopo, T. T., Vieira, I.,  Sargento, P.,  António, A., Brás, J., & Gonçalves, M. N. (2023, August 24). Post-pandemic continuities and changes in basic education (ISCED 1) in Portugal. ECER 2023 The Value of Diversity in Education and Educational Research, Glasgow, United Kingdom.

Lopo, T. T. (2023, 20 de abril). L’analyse de documents utilisée comme une méthode autonome dans la recherche en éducation : possibilités et contraintes. Journée d’étude Enquêtes par documents en sociologie et en sciences sociales du Laboratoire multidisciplinaire Cermes3 (CNRS, Inserm, EHESS & Université Paris Cité), Paris, France.

Tavares, O, & Sin, C. (2022, July 4-6), Institutional accreditation across Europe: Do assessment criteria mirror higher education’s missions? Proceedings of the 14th International Conference on Education and New Learning Technologies. doi: 10.21125/edulearn.2022.2100  

Refereed papers at national events

2023

Santos, M. F., & Lopo, T. T. (2023, October 26). RePeME – E depois da pandemia? [RePeME – And after the pandemic]. III Congresso Internacional Humanismo, Direitos Humanos e Cidadania, Lisboa, Portugal.

2022

Lopo, T. T., Vieira, I., & Teodoro, A. (2022, September 16). A educação para a cidadania global nas revistas científicas portuguesas (2012-2021) [Education for global citizenship in Portuguese scientific journals (2012-2021)] . XVI Congresso da SPCE – Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação: Educação e Cidades: Tempos, Espaços, Atores e Culturas, Lisboa, Portugal.

 

Invited Talks

2024

Lopo, T.T. (2024, January 11). Os números do PISA 2022 e as mudanças pós-pandemia no ensino básico: primeiros resultados de um inquérito nacional a professores e dirigentes escolares [PISA 2022 numbers and post-pandemic changes in basic education: first results of a national survey with teachers and school leaders]. Seminário PISA 2022. Discursos, verdade dos números e mudanças pós-pandemia na educação (online), Portugal.

2023

Lopo, T.T. (2023, October 26). Desigualdades sociais e desigualdades educativas antes e depois da pandemia de Covid-19 [Social inequalities and education inequalities before and after the Covid-19 pandemic]. Mesa Redonda Cidadania e Desenvolvimento, III Congresso Internacional Humanismo, Direitos Humanos e Cidadania, Lisboa, Portugal.

Santos, M. F., & Lopo, T. T. (2023, July 14). Projeto RePeME – E depois da pandemia? Recuperação, permanências e mudanças no ensino básico em Portugal: O caminho metodológico da elaboração do estado da arte [RePeME Project – And after the pandemic? Recovery, continuities and changes in basic education (ISCED 1) in Portugal: The methodological path of drawing up the state of the art]. 13.º Encontro de Investigadores do CeiED – A universidade na interface de ciências e políticas, Lisboa, Portugal.

Lopo, T. T. (2023, 19 de abril). E depois da pandemia? Recuperação, permanências e mudanças no ensino básico em Portugal [And after the pandemic? Recovery, continuities and changes in basic education (ISCED 1) in Portugal]. Ciclo de Debates em Educação da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico da Lusofonia da Lusofonia, Lisboa, Portugal.

Lopo, T. T. (2023, 4 de fevereiro). Disseminação e avaliação das ideias políticas na área da educação: O papel dos novos atores coletivos dedicados ao trabalho científico sobre a educação [Dissemination and evaluation of political ideas in the field of education: The role of the new collective actors engaged in the scientific work on education]. VII ENJIE – Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação, Mesa Redonda Investigação em Educação e Políticas Públicas com Licínio Lima (Universidade do Minho), Tiago Neves (Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto), Pedro Duarte e Luís Rothes (Instituto Politécnico do Porto), Porto, Portugal.

Lopo, T. T. (2023, 13 de janeiro). E depois da pandemia? Recuperação, permanências e mudanças no ensino básico em Portugal [And after the pandemic? Recovery, continuities and changes in basic education (ISCED 1) in Portugal]. Ciclo de Conferências do Mestrado em Estudos de Educação da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa (online), Portugal.

2022

Lopo, T. T. (2022, November 17). A mudança dos sistemas de educação e os discursos PISA [The change of education systems and the PISA discourses]. Mestrado de Intervenção Social Escolar da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Castelo Branco, Castelo Branco (online), Portugal.

Reports

2023

 Outputs from the Project RePeME – And after the pandemic? Recovery, continuities and changes in basic education (ISCED 1) in Portugal

     

   

Santos, M. F. (2023). Mapeamento de fontes estatísticas e de informação: Relatório de indicadores [Mapping of statistical and information sources: Indicators report]. https://doi.org/10.5281/zenodo.8079180

       

Santos, M. F. (2023). Scientific papers database: General research strategy. https://zenodo.org/record/8120679

Santos, M. F. (2023). Medidas legislativas e administrativas adotadas em Portugal durante a pandemia da doença COVID-19: Listagem [Legislation and administrative measures adopted in Portugal during the COVID-19 pandemic: Overview]. https://zenodo.org/record/8116818

   

Policy Briefs

More information coming soon.